Hent Vedtægter og ordensregler 2024 herunder:
Vedtægter og ordensregler – 2024
—–
H/F SANO
Vedtægter og ordensregler
April 2024
Vedtægter:
§ 1. Foreningen
§ 2. Medlemskab
§ 3. Brugsretsydelse
§ 5. Generalforsamlingen
§ 6. Bestyrelsen
§ 7. Bankkonti
§ 8. Administration
Ordensregler:
Hegn og sti
Byggereglement
Udendørs belysning i haverne
Vandledning og afløb
Beplantninger
Husdyr og skadedyr
Fyrværkeri, brug af åben ild og skydevåben
Støj
Toiletter
Udslagsrum
Fælles redskaber
Trafik på fællesarealerne
Parkering herunder standsning og af- og pålæsning
Lågerne
Tinglyste deklarationer og servitutter på H/F Sano
Vedtægter:
§ 1. Foreningen
1.1 Foreningens navn er haveforeningen SANO. Dens hjemsted er Vægtergangen
36, Kastrup i Tårnby kommune. Foreningen har til formål at administrere og
forvalte det til kolonihave formål udlagte areal på matr.nr. 1r og 1s.
1.2 Nedlæggelse af foreningen kan kun finde sted såfremt mindst 4/5 af
medlemmerne på en generalforsamling ved skriftlig afstemning stemmer
herfor. Evt. formue ved likvidationens afslutning udbetales til de
andelshavere, der er registreret på tidspunktet for haveforeningens
opløsning.
§ 2. Medlemskab
2.1 Som medlem kan optages enhver myndig person, der gennem overtagelse
får brugsret til en havelod.
Danske samt ikke danske statsborgere der ikke har bopæl i erhvervslovens
forstand og ikke har haft bopæl i Danmark i mindst 5 år, skal ansøge om
tilladelse fra Civilstyrelsen før de kan erhverve en havelod
Et medlem kan ikke tildeles mere end en havelod, ligesom havelodder ikke
må sammenlægges.
2.2 Haverne må bebos i tidsrummet 1. april – 30. september og uden for dette
tidsrum kun i forbindelse med weekender og kortvarige ferier.
Helårsbeboelse er således ikke tilladt.
2.3 Medlemmet oplyser ved indtræden i foreningen sin folkeregisteradresse, e-
mailadresse, hvis en sådan haves, samt telefonnummer og er pligtig til at
meddele bestyrelsen om bopælsforandring og/eller ændring af e-mail samt
telefonnummer senest 14 dage efter flytning. Ved optagelse som medlem
betales et optagelsesgebyr, hvis størrelse fastsættes af foreningens
generalforsamling. Der betales ikke gebyr ved overtagelse ved arv fra
ægtefælle/samlever samt skilsmisse/skilsmisselignende forhold. Gebyret
tilbagebetales ikke ved udtræden.
2.4 Medlemmer kan oplyse deres mailadresse til foreningen, så man via denne
kan give meddelelser samt indkalde til ekstraordinære/ordinære
generalforsamlinger. Det påhviler samtidig medlemmerne at meddele
foreningen, hvis man har skiftet mailadresse.
2.5 Medlemmerne hæfter solidarisk for foreningens gældsforpligtelser, såfremt
disse er vedtaget på en generalforsamling, ligesom der ikke kan gøres arrest
eller eksekution i det enkelte medlems foreningsandel, som følge af udefra
opståede forhold.4
2.6 Når et medlem ønsker at afhænde sit havelod, underrettes bestyrelsen, og
køber skal på forhånd godkendes jf. §2 stk. 2.1
Herefter berigtiges handlen mellem køber, sælger og repræsentanter fra
bestyrelsen.
2.7 Medlemmet er berettiget til frit at medtage hvad der haves af personligt eje
på havelodden i form af bebyggelse m.m. når dette sker på en sådan måde,
at der ikke derved gøres skade på andres ejendom herunder foreningens
kollektive anlæg. For skader vil erstatningsansvar blive gjort gældende.
Medlemmet har ret til ved salg at overdrage bebyggelse m.m. til den nye
andelshaver.
2.8 Det er ikke tilladt for medlemmerne at drive erhvervsvirksomhed i haverne
§ 3. Brugsretsydelse
3.1 Brugsretsydelsen for det enkelte havelod, som er en pligtig pengeydelse,
fastsættes af foreningens generalforsamling.
3.2 Hvis brugsretsydelse eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt,
kan foreningen opkræve et af generalforsamlingen fastsat gebyr for hver
forsinket betaling. Gebyret vil være 2% af den skyldige haveleje. Manglende
betaling kan føre til ophævelse af brugsretten jvf. §4
3.3 Brugsretsydelsen forfalder med ¼ hver den 1/1 – 1/4 – 1/7 og 1/10 og
seneste rettidige indbetaling er den 15. i forfaldsmåneden, eller hvis der
betales for hele året, da den 15/1.
3.4 Hvis foreningen helt eller delvist bliver administreret af en
ejendomsadministrator og bestyrelsen har givet denne beføjelse til at
opkræve foreningens brugsretsydelser, bortfalder gebyret i punkt 3.2. Denne
kan også ændre i forfaldsdatoerne nævnt i punkt 3.3.5
§ 4. Opsigelse og ophævelse af brugsretten
4.1 Foreningens bestyrelse er berettiget til at ophæve brugsretsaftalen, hvis:
4.1.1 brugsretsydelse eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, og
medlemmet ikke har betalt restancen senest 14 dage efter, at skriftligt
påkrav er afsendt eller fremsat, f.eks. i skrivelse overbragt af bestyrelsen
på haveloddens adresse. Det er en forudsætning for ophævelse af
brugsretsaftalen, at foreningens påkrav er afgivet efter sidste rettidige
betalingsdag, og det skal udtrykkeligt angives, at brugsretten bliver
ophævet, hvis restancen ikke er betalt inden udløbet af den meddelte
frist.
Såfremt foreningen helt eller delvist bliver administreret af en
ejendomsadministrator og bestyrelsen har givet denne beføjelse til at
opkræve foreningens brugsretsydelser er det dennes forfaldsdatoer for
rettidig betaling der følges samt dennes procedure for indgivelse til
inkasso samt ophævelse af brugsretsaftale.
4.1.2 medlemmet overlader brugen af havelodden til en anden og trods påtale
fortsætter dermed
4.1.3 brugeren af en havelod eller dennes husstand eller gæster ved sin adfærd
er til væsentlig gene eller ulempe for foreningen og dens medlemmer
4.1.4 medlemmet, eller medlemmets gæster misrøgter havelodden eller
gentagne gange tilsidesætter vedtægter og ordensregler eller ikke følger
bestyrelsens anvisninger. Dog kan bestyrelsen med 14 dages varsel vælge
at lade haven ordne af en gartner på medlemmets regning.
4.1.5 Medlemmet ikke følger kommunens og/eller politiets påbud om at
lovliggøre sin have jvf. lokalplan 150 og dermed pålægger foreningen en
økonomisk straf i form af tvangsbøder.
4.2 Ophævelse sker alene efter skriftlig advarsel, og ophævelse skal meddeles
skriftligt med mindst en måneds varsel til udløb af en måned, således at
loddet kan afhændes af det opsagte medlem. Ophævelse af brugsretsaftalen
kan af medlemmet forlanges forelagt til behandling på en generalforsamling.
En sådan appel skal være indleveret skriftligt til bestyrelsen senest 8 dage
efter opsigelsens meddelelse.6
§ 5. Generalforsamlingen
5.1 Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Hvert havelod har
én stemme. Hvert havelod kan medbringe én fuldmagt.
5.1.1 Adgang til at deltage i og tage ordet på generalforsamlingen har enhver
medlems og dennes ægtefælle, samlever eller en myndigt nærtstående,
der bebor et havelod sammen med medlemmet.
Personer, der er indbudt af bestyrelsen, har ligeledes adgang til at deltage
i og tage ordet på generalforsamlingen, såfremt deres tilstedeværelse har
været nævnt i indkaldelsen til generalforsamlingen.
5.1.2 Et medlem kan kun give fuldmagt til sin ægtefælle, samlever eller en
myndig nærtstående der bebor en havelod med medlemmet eller et andet
medlem.
5.2 Beslutninger på en generalforsamling træffes af de repræsenterede
stemmeberettigede med simpelt flertal – medmindre der skal stemmes om
vedtægtsændring, ændringer i ordens- og bygningsreglementet,
ekstraordinære indskud eller optagelse af kollektive lån i hvilke tilfælde det
kræves, at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget – eller der er
tale om nedlæggelse af foreningen, i hvilket tilfælde §1 er gældende.
5.3 Referat fra generalforsamlinger underskrives af dirigenten, referenten samt
foreningens formand.
5.4 Ordinær generalforsamling afholdes hvert år senest 1. maj og indkaldes via
medlemmernes mailadresse. For medlemmer der ikke har mailadresse,
sendes en skriftlig indkaldelse via postvæsnet til hjemadresse.
Ekstraordinære generalforsamlinger indkaldes efter samme retningslinjer.
Ordinær generalforsamling indkaldes med mindst 14 dages varsel med
følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Valg af referent og stemmeudvalg
3. Bestyrelsens beretning
4. Forelæggelse af foreningens regnskab til godkendelse
5. Budget for foreningen til godkendelse
6. Fastlæggelse af gebyrer, honorarer m.m. ifølge lovene
7. Behandling af indkomne forslag
8. Valg ifølge lovene
9. Eventuelt7
På valg er:
I lige årstal vælges: I ulige årstal vælges:
Formanden for 2 år Kassereren for 2 år
1 bestyrelsesmedlem for 2 år 2 bestyrelsesmedlemmer for 2 år
1 suplleant for 2 år 1 suppleant for 2 år
1 revisor for 2 år 1 revisor for 2 år
1 revisorsuppleant for 2 år
5.5 Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i
hænde senest 1. marts. Indkomne forslag bekendtgøres samtidig med
indkaldelsen til generalforsamlingen
5.6 Til generalforsamlingen skal kassereren hvert år fremlægge et budget for året.
5.7 På generalforsamlingen vælges foreningens bestyrelse, bestående af en
formand, en kasserer samt 3 bestyrelsesmedlemmer og endvidere 2
suppleanter som tiltræder ved forfald i bestyrelsen, ligesom der vælges 2
revisorer og 1 revisorsuppleant.
5.8 Det påhviler de valgte revisorer at revidere foreningens årsregnskab samt føre
protokol over de bemærkninger, revisionsarbejdet måtte give anledning til.
Revisorerne skal varetage den løbende revision i foreningen. Regnskabsåret er
kalenderåret.
5.9 Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes når generalforsamlingen eller et
flertal af bestyrelsens medlemmer eller ¼ af foreningens medlemmer
fremsætter skriftligt krav med angivelse af dagsorden herom til bestyrelsen.
Bestyrelsen er i så fald pligtig til inden 3 uger fra begæringens modtagelse at
indkalde til generalforsamling med mindst 8 dages varsel. Beslutning på
ekstraordinær generalforsamling kan kun træffes, hvis mindst 2/3 af de
medlemmer der har begæret den, er til stede.
5.10 Vedtægter og ordensregler udsendes på mail, efter hver generalforsamling
senest 1.juni til alle haveejere, ligesom foreningens hjemmeside opdateres med
de gældende vedtægter og ordensregler. Nye ejere får udleveret disse, når de
køber en kolonihave.8
§ 6. Bestyrelsen
6.1 Bestyrelsen vælger selv sin Næstforperson og Sekretær. Sekretæren skriver
referater fra foreningens generalforsamlingen samt bestyrelsesmøder.
Bestyrelsen afholder møder så ofte Forpersonen finder det nødvendigt eller når
2 af bestyrelsens medlemmer forlanger det. Bestyrelsen får repræsentations-
og mødeudgifter refunderet, ligesom Forpersonen, Kassereren og
Næstforpersonen tildeles honorarer fastsat af generalforsamlingen.
6.2 Ingen penge kan udtages af pengeinstitut uden kassererens og
formandens/næstformandens underskrifter i forening.
6.3 Bestyrelsen skal tegne en forsikring, der dækker bestyrelsesansvar.
6.4 Bestyrelsen kan nedsætte/godkende udvalg til hjælp med drift af H/F Sano, og
at godkendte udvalg på generalforsamlingen kort redegør for arbejdet i det
forgangne år, og eventuelt kan bede om særskilt budget til udvalgets arbejde.
6.5 Hvis foreningen helt eller delvist bliver administreret af en
ejendomsadministrator og bestyrelsen har givet denne beføjelse til at varetage
foreningen administration, bortfalder kravet i punkt 6.2.
§ 7. Bankkonti
7.1 Det påhviler bestyrelsen at sørge for at sprede foreningens aktiver på flere
banker, så indestående kapital aldrig kommer over den til en hver tid gældende
indskydergaranti, i en enkelt bank.
§ 8. Administration
8.1 Generalforsamlingen kan vælge en advokat eller ejendomsadministrator til at
varetage den hele eller delvise forvaltning af foreningen. Generalforsamlingen kan
på et hvert tidspunkt afsætte ejendomsadministratoren. Bestyrelsen indgår aftale
med ejendomsadministratoren om dennes opgaver og beføjelser.
8.2 Såfremt der ikke er valgt nogen ejendomsadministrator, varetager
bestyrelsen den fulde administration af foreningen jf. vedtægterne.9
Ordensregler:
Hegn og sti
A) Det er ethvert medlems pligt at indhegne sin have. Indhegningen skal følge de
bestemmelser der er i lokalplan 150. Lågen skal gå indad og være forsynet
med havens nummer. Det er haveejerens pligt at vedligeholde stien udfor egen
have, ligesom medlemmet skal holde sin have i god og sømmelig orden og
bygninger i pæn stand.
B) Vedligeholdelsen af haveforeningens ydre hegn påhviler for indersidens
vedkommende den haveejer, hvis have den omgærder. Vedligeholdelsen af
ydersiden påhviler naboen, hvilket haveejeren er pligtig til at påse sker. I
modsat fald, skal bestyrelsen underrettes. Ydersider som ligger mod offentlig
vej vedligeholdes af foreningen.
C) Det er ikke tilladt at ændre eller fjerne hegn eller mærkepæle, og medlemmet
skal for egen regning straks udbedre skaden.
D) Yderhegn skal være tætte og bestå af hvidtjørn og mindst 200 cm højt. Er
hegnet ikke tæt, påhviler det haveejeren at få sikret hegnet efter anvisninger
fra bestyrelsen, som skal kontaktes straks.
Byggereglement
A) Al nybyggeri, tilbygninger, befæstning, hævede arealer, varmepumper og
solceller skal følge de bestemmelser og krav der er i lokalplan 150 og
Sanos vedtægter, og skal inden påbegyndelse godkendes af bestyrelsen.
Renovering af eksisterende byggeri der går over 1:1 princippet, skal også
godkendes af bestyrelsen før påbegyndelse.
B) Al hegn i skel skal være levende hegn jvf. Lokalplan 150.
Hegn i skel må ikke overstige en højde på 180 cm, medmindre der er tale
om frugttræer på espalier og da kun såfremt de berørte naboer er enige
om det.
C) Bygninger må ikke være højere end 4 m målt fra grund/jordhøjde.
D) Alle bygninger skal anbringes på grundens bagerste halvdel.
Kolonihavehuse skal anbringes med mindst 50% på grundens bagerste
halvdel, dog kan bestyrelsen dispensere for skure ol.
E) Hjørnelodder, flytning af låge fra en sti til en anden skal godkendes af
bestyrelsen efter nabohøring.
Det er den godkendte placering af havelågen der danner grundlag for
hvilken del af haven der er den bagerste del.10
F) Det er tilladt at etablere en eller flere hemse, hvis de har et gulvareal på
højst 4,5 m2, så de ikke kan betragtes som en indskudt etage. Det er en
betingelse at en hems står i åben forbindelse med det rum, den er
indbygget i. Vinduer i forbindelse med en hems, skal placeres på en
sådan måde at der ikke kan ske indblik i/på naboers grunde.
Udendørs belysning i haverne
A) Udendørs lys må ikke genere naboerne.
Vandledning og afløb
A) Det er ikke tilladt at forandre foreningens vandledningsnet.
B) Det er ikke tilladt at foretage spildevandsafledning, medmindre det er til
lukket tank eller foreningens kloakanlæg.
C) Det er ikke tilladt at berøre dræn eller at plante aggressive vækster som birk,
pil eller poppel mm. nærmere end 7 meter fra foreningens drænrør. Den
enkelte haveejer vil blive draget økonomisk til ansvar for eventuelle skader.
D) Ved salg eller overdragelse skal restgæld til foreningen vedrørende
kloakering indfries. Samtidig skal privat tilslutning til kloaknet udføres.
E) Ved tilslutning til kloaknet eller ændring af kloaknet, skal arbejdet udføres
af en autoriseret kloakmester. Herefter sendes en kopi af dokumentet
”Myndighedskontakt af færdigmeldelse af tilslutning til offentlig kloak” eller
lignede dokument, til bestyrelsen og/eller et udpeget udvalg.
Beplantninger
A) Træer/beplantning der kaster generende skygge og går ind over
skel. Der henstilles til, at man som naboer taler sig til rette om
problemet. Hvis man ikke selv kan løse problemet, kan sagen søgt
løst ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen, med beskrivelse af
problemet.
Dette indebærer at bestyrelse er forpligtet til at høre parterne i sagen, inden
der træffes en afgørelse. Bestyrelsen kan skriftligt pålægge medlemmet at
beskære det der generer en nabo. Bestyrelsen kan for medlemmets regning
iværksætte beskæring hvis ikke medlemmet følger de anvisninger som
bestyrelsen fastlægger.
Husdyr og skadedyr
A) Alle former for hold af kæle- eller husdyr er forbudt. Løsgående dyr må ikke
medtages på haveforeningens område.
B) Der bør udvises omhu, så rotter og andre skadedyr ikke trives i foreningen.
Fodring af fugle og andre dyr bør derfor ske med omtanke. Nedfaldsfrugt
bør ikke henligge i længere perioder. Affald bør ikke henstå lettilgængeligt
for dyr i haverne.11
Fyrværkeri, brug af åben ild og skydevåben
A) Al affyring af fyrværkeri, brug af åben ild samt afbrænding er forbudt. Brug
af alle former for skydevåben er forbudt.
Støj
A) Støjende maskiner skal anvendes med behørigt hensyn til naboerne og brug
af benzin- og eldrevne maskiner må ikke finde sted mellem kl. 20:00 og
07:00. samt weekender og helligdage mellem 20:00 – 08:00
B) Leg og støjende adfærd på festpladsen er ikke tilladt i tidsrummet kl. 22:00
-08:00.
Toiletter
A) Tobaksrygning er ikke tilladt på foreningens toilet.
Udslagsrum
A) Må kun benyttes i tidsrummet mellem kl. 20:00 og 07:00
Fælles redskaber
A) Foreningens redskaber skal efter endt brug – i rengjort stand – henstilles på
deres bestemte plads og må ikke henstå i haverne natten over.
Trafik på fællesarealerne
A) Cykling er tilladt på havens gange.
B) Kørsel med motorkøretøj er kun tilladt på Hovedstien og da kun i
særligt nødvendige situationer.
C) Al færdsel skal foregå med en fart af max. 10 km/t. og desuden med
udvisning af særlig agtpågivenhed.
D) Hvis man i særligt påkrævede tilfælde har behov for brug af motorkøretøj på
stisystemet, eks. vis slamsugere, uden for Hovedvejen og festpladsen kan det
kun lade sig gøre ved at indhente tilladelse fra bestyrelsen i hvert enkelt
tilfælde. Oplag på fællesarealer (herunder festpladsen) af materialer og
genstande, som kan virke skæmmende, må ikke finde sted. Til materialer og
genstande henregnes byggematerialer, gl. havemøbler, haveaffald o.l. På
festpladsen skal leverede materialer være fjernet senest 24 timer leverancen.
Bestyrelsen kan dispensere i særlige tilfælde.12
Parkering herunder standsning og af- og pålæsning
A) Parkering i haveforeningen er forbudt hele året.
B) Køretøjer (herunder cykler) må ikke henstilles i havegangene.
C) Af – og pålæsning er tilladt, men kun fra festpladsen og må max tage en ½
time. Hovedvejen skal holdes fri, standsning er dog tilladt hvis køretøjet
kan fjernes umiddelbart, hvis behov herfor opstår.
Lågerne
A) Enhver der passerer lågerne skal lukke efter sig uden for åbningstiderne. Alle
lågerne skal være aflåst udenfor tidsrummet kl. 08:00 – 21:00 i perioden 1,
april – 30. september.
Køreporten skal låses på:
Hverdage kl. 18:00
Lørdage kl. 14:00
Søn- og helligdage kl. 12:00
Tinglyste deklarationer og servitutter på H/F Sano.
A) Tinglyste deklarationer og servitutter på H/F Sano kan ses på
www.tinglysning.dk eller ved henvendelse til bestyrelsen.